Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog eens iets geschreven heb voor Roofvisweb maar afgelopen week kreeg ik het weer eens in mijn bol om wat aan het scherm toe te vertrouwen. Daar zijn een heleboel redenen voor maar ik kan je verzekeren, er is nooit iets voorgevallen waardoor ik ineens niet meer schreef.
Tekst en foto’s Frans Oomen
Het was meer een combinatie van een tijdelijk gebrek aan inspiratie, vissen op andere vissoorten en schrijven voor bladen en de sponsor. Dat blijf ik ook doen maar als ik wat kan delen met de lezers van Roofvisweb en ik vind tijd om wat te schrijven dan zal ik dat nog wel vaker doen. Destijds deelde ik ervaringen met de lezers en volgens mij is daar nog steeds wel behoeft aan. In deze drukke tijden vinden mensen weinig tijd om wat te delen aan informatie en dat is jammer. Daarom de komende tijd weer eens wat tips, handigheidjes en wie weet wat nog meer.
Brandstof tip!
Ik vaar sinds 2004 met mijn Honda 25PK motor. Ik ben echt super tevreden over deze motor want hij laat me nooit in de steek. Geloof me dat hij zijn draaiuren wel gemaakt heeft. Ik laat hem bij mijn dealer onderhouden en hij kent mijn motor door en door en gezien ik nooit klachten heb doet hij zijn werk dus blijkbaar heel goed. De laatste jaren kreeg ik echter vaker problemen met starten. Hij sloeg niet zo goed meer aan. “Vuil in de carburateur, afkomstig van oude benzine”, was dan vaak de conclusie. Tja, met de tijd wordt benzine slechter, dat wist ik wel. Ik had al eens de tank een keer helemaal leeggehaald en opnieuw met schone nieuwe benzine gevuld na een beurt maar het bleef terugkomen na een tijdje.
De oorzaak is te wijten aan het feit dat veel brandstoffen voor een deel uit bio-ethanol bestaan. Dat zou de brandstof schoner maken voor het milieu. Je hebt dan E5 en E10 brandstoffen die respectievelijk 5 en 10 procent bio-ethanol bevatten. Wat een vervelende eigenschap van bio-ethanol is, is dat het hygroscopisch is. Oftewel, het trekt water aan. Water uit de lucht met name en dat komt in je carburateur. Dat speelt allemaal minder op het moment dat je veel en continu verbruik hebt, maar in veel gevallen staat onze boot doordeweeks stil.
We varen de tank ook nooit helemaal leeg natuurlijk en dus blijft het water erin staan. Mensen die met kleine tuinmachines werken of met oude bromfietsen rijden gebruiken vaak synthetische benzine zoals Aspen. Dat is duur spul, ongeveer 4 euro per liter maar het loopt er allemaal goed op. Wellicht leuk voor een grasmaaier maar te duur voor je boot.
Als je in een weekend veel vaart, verbruik ik zomaar tientallen liters brandstof dus dat loopt aardig in de papieren. Mijn dealer raadde me daarom aan de premium brandstoffen te gebruiken, zoals BP Ultimate, Total Excellium, Shell V-power ect. Van anderen hoorde ik dan weer dat je beter Euro98 kan tanken want dat is altijd E5 brandstof. Allemaal oplossingen maar ook duur.
Wat ik ook deed, het probleem bleef terugkomen. Die vuile carburateur maakte dat ik slecht kon starten wat meer slijtage aan de motor betekende en dat hij af en toe af sloeg tijdens bijvoorbeeld het trollen. Die Euro98 is en blijft ook gewoon een 5% bio-ethanol brandstof. Op een bepaald punt bindt die ethanol zich met het water en treed er een verzadiging op. Water en ethanol is zwaarder dan benzine en zinkt dus onder in je tank. Nieuwe brandstof toevoegen heeft bij verzadiging geen nut. De vuile brandstof ligt onderin je tank en komt dus als eerste in je carburateur. Problemen alom dus.
In Amerikaanse vis bladen las ik weleens wat over brandstof toevoegingen om je benzine langer houdbaar te maken en te beschermen tegen het opnemen van water. Op diverse forums en websites las ik daarover en over het algemeen was men er lovend over qua prestaties. In het land van Trump hebben ze voornamelijk E10 en E15 brandstoffen dus de problemen zijn daar nog groter. Ze verbruiken gemiddeld ook wel wat meer.
Alle grote buitenboordmerken hebben wel zo iets in hun programma en ook Quicksilver, Briggs & Stratton en Stabil zijn gekende merken op dit gebied. Ik besloot eens een flesje van dat spul te proberen. Startron enzime fuel treatment werd als goed aangeschreven dus die werd het.Je start met 10 mililiter per 10 liter brandstof toe te voegen. Vervolgens bij iedere tankbeurt 1/2 milliliter per getankte liter benzine.
En het resultaat? Sinds november vaar ik met dit spul en ik moet zeggen dat het me uitstekend bevalt. Mijn motor rookt niet meer tijdens een koude start wat een bevestiging is dat er niet veel water meer in de tank komt. Hij slaat in 1 keer aan en tijdens het trollen op stationair toerental slaat hij niet meer af. Ik postte het een keer op Facebook en ik kreeg uit heel veel hoeken de bevestiging dat collega vissers ook gebruik maken van dergelijke toevoegingen.
De genoemde merken voldoen allemaal volgens de mensen die ik er over gehoord heb. Dit goedje was een van de goedkoopste in verbruik. In grotere verpakkingen is het nog wat goedkoper per liter. Ik ga niet meer zonder varen!
Link Star*tron via Google: www.google.nl/Star*tron
Link Briggs and Stratton via Google: www.google.nl/Briggs and Stratton
Voor de duidelijkheid, ik heb geen aandelen in dit spul dus doe er je voordeel mee!
Roofvis groet, Frans Oomen