De mogelijke invoering van € 1000,- belasting per jaar op boten levert geen geld op stelt HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de watersport. De economische schade is hoger dan de opbrengsten.
PvdA, GroenLinks en SGP hebben deze vaartax laten berekenen door het Centraal Planbureau. De watersportsector is geschokt. ‘Blijkbaar hanteren deze partijen een geheime agenda die de kiezer niet kent, want in de partijprogramma’s wordt er niets over gezegd. Het planbureau bracht wel in beeld dat deze heffing de staat 100 miljoen oplevert, maar rekende niet uit wat de directe gevolgen zijn van de invoering. Wij hebben dit wel uitgezocht en constateren dat deze zogenoemde vaartax de overheid juist geld kost. Naast de invoerings- en handhavingskosten loopt de overheid belastinginkomsten mis”, stelt Geert Dijks, hoofd branchebelangen bij HISWA Vereniging.
Desastreuze gevolgen
HISWA Vereniging maakte de volgende rekensom. Mensen die gaan varen besteden gemiddeld 85 euro per dag. Daarvan wordt 19 euro uitgegeven aan belastingen, accijnzen en heffingen. Met de invoering van de vaartax komt daar per dag 25 tot 30 euro bij. De belastingdruk wordt daarmee buitenproportioneel. De vaste kosten van een boot worden veel hoger dan nu. De gevolgen zijn desastreus.
Dijks: ‘Veel Duitsers en Belgen zullen in eigen land een ligplaats zoeken. Bootbezitters zullen minder gaan varen, dus minder besteden en wellicht kiezen voor een vakantie in het buitenland. Eigenaren van de kleinere vis-, zeil- en motorboten zullen stoppen met watersport en sportvisserij. Tot slot komt een deel van de 30.000 banen in de watersportindustrie in gevaar.’
Oplossing voor het oprapen
‘Dergelijke ondoordachte voorstellen schaden het consumentenvertrouwen en de economie. De schatkist spekken omdat je een boot hebt, is irrationeel. Een oplossing kan eenvoudig in een andere hoek worden gezocht. Logischer is het als watersporters bijdragen aan vaarwegvoorzieningen. Ze betalen nu al voor de bediening van bruggen en sluizen, tijdelijke aanlegplaatsen en gebruik van vuilwaterstations’, zegt Dijks.
‘Door het stroomlijnen van alleen al de inningskosten van de 200 vaarwegbeheerders kunnen miljoenen worden bespaard. In de “Toekomstvisie Waterrecreatie 2025” – die de watersportsector in 2011 aan het Rijk aanbood – staan voorstellen die watersport betaalbaar houden, zoals een variant op De Vispas. De voorstellen gaan we direct na de verkiezingen bespreken met de nieuwe regering’, besluit Dijks.
SGP, Groenlinks en Pvda willen vaartax.
Als het aan de SGP, GroenLinks en PvdA ligt, komt er een vaartax. De extra belasting kost booteigenaren tot 1000 euro per jaar extra. Een aantal partijen heeft de maatregel laten doorrekenen door het Centraal Planbureau, maar in de verkiezingsprogramma’s is er niets over terug te vinden.
Een half miljoen mensen hebben een boot in Nederland, als het aan de SGP, Groenlinks en de Pvda ligt gaan ze flink meer betalen voor hun bootje. Dit zijn de plannen: Stel, u heeft een boot van 20.000 dan betaalt bij de SGP 140 euro per jaar meer. Bij de Pvda betaalt u gemiddeld 600 euro per jaar extra. Groenlinks wil een vast bedrag per boot per jaar heffen van 1.000 euro. De brancheorganisatie van de watersportvereniging is verbijsterd. Want in de verkiezingsprogramma’s lees je er niets over.
De bootbelasting moet de schatkist zo’n 100 miljoen opleveren.Voorstellen voor een vaartax zijn er eerder gedaan, maar die zijn tot nu toe gestrand.
Bron: Schuttevaer.nl