Dyneema® staat bekend als ” The World´s Strongest Fiber™ ” en is de de basis voor de gevlochten lijnen van SpiderWire en Berkley. Nu is het alom bekend dat er veel producten gekopieerd worden in bepaalde werelddelen en daar heeft niet alleen de hengelsport last van maar, maar het gebeurd nagenoeg overal, ongeacht het product.
Het Nederlandse DSM, het bedrijf dat Dyneema® produceert, heeft hier dus ook mee te maken en uiteraard ondernemen zij de nodige stappen tegen deze zogenaamde copycats en gelukkig niet zonder succes. Uit dit bericht blijkt dat DSM met succes de strijd om de naam Dyneema® heeft gewonnen.
Het grote probleem is dat bedrijven fibers ontwikkelen die geschikt zijn om te verwerken in gevlochten lijnen maar ver verwijderd zijn van de kwaliteit van het origineel. Als deze duistere lieden dan ook nog de naam willen kopieren en er iets vergelijkbaars van maken, dan schept dat verwarring en is misleidend tegen over de consument. Het is niet meer dan logisch dat men dit wil verkomen, er gaat niets boven het origineel.
Hoe onderscheiden Dyneema® fibers zich dan van “de anderen”? Dat is redelijk simpel uit te leggen, Dyneema® fibers genereren de meeste kracht op de dezelfde diameter als fibers van een ander merk. Het gaat in dit geval om de ruwe fibers. Voordat er een gevlochten lijn, een eindproduct, geproduceerd is moet er nog wel wat mee gebeuren, maar de basis is in ieder geval gemaakt van topkwaliteit fibers. Dit resulteert er uiteindelijk in dat je een sterkere lijn kan produceren. Nu zit er nog een verschil in hoe de lijn is opgebouwd, we hebben het dan onder andere over het aantal fibers dat gebruikt wordt, maar kom ik later nog eens op terug.
Om een voorbeeld te geven, de Stealth Glow-Vis van SpiderWire met een diameter van 0.10mm heeft een trekkracht van 6,2 kilo waar onze concullega een lijn weet te produceren met dezelfde diameter maar met een trekkracht van 5 kilo, dat is een verschil van bijna 20%! Dit geeft in een notedop het verschil weer tussen Dyneema® en fibers die niet door DSM zijn geproduceerd.
Hoe zie je nu dat het origineel is gebruikt? Het bovenstaande logo moet op de verpakking staan en in ons geval (SpiderWire en Berkley) mogen wij het Diamond logo gebruiken alszijnde “Preferred Partner” van DSM. Wij werken al jaren nauw samen aan nieuwe ontwikkelingen en innovaties, daarom mogen wij als enige het Diamond logo gebruiken.
Binnenkort meer over lijnen.
Robert Valkeneer.