De (door) ontwikkeling van een nieuwe visboot (deel 1)

Sinds twee en half jaar vaar ik met een Pikefighterboot die gebouwd is door Tom Jorna van Tomasco, welk bedrijf gevestigd is in het Friese Stiens. Tom is een fenomeen als het gaat om techniek en aluminium lassen.

Tekst en foto’s: Henk Simonsz

Vanaf het eerste moment dat ik zijn werk en boten zag was ik er enthousiast over (en nog steeds trouwens)  en het was een kwestie van tijd dat hij voor mij een visboot bouwde. Nog steeds vis ik er met heel veel plezier in en we hebben hem op de ruwste wateren in Nederland maar ook in het buitenland gebruikt en ons altijd weer veilig thuisgebracht.

“Vanaf het eerste moment enthousiast over de Tomasco”

De boot heeft een aantal kwaliteiten die hem heel speciaal maakt en dat is de robuustheid, de enorme stabiliteit en de ronde spiegel. Dat laatste is een genot als je aan het verticalen bent met een spiegelmotor of aan het backtrollen. Kortom voor mij persoonlijk een heel fijn schip.

Maar zoals altijd staat de tijd niet stil en ben je als sportvisser altijd bezig met vernieuwingen, zo ook op het gebied van je visboot. Ondertussen hebben we tijdens het vissen al heel wat nieuwigheden de revue laten passeren waarvan de meeste niet haalbaar zijn of gewoon niet werken. Maar ook hebben we een aantal ideeën die zeer de moeite waard lijken om uit te proberen in een nieuw te bouwen boot.

“Op zoek naar nieuwe mogelijkheden”

De nadruk zal liggen op dezelfde kwaliteit en positieve vaareigenschappen van de huidige boot maar willen daar een aantal vernieuwingen in doorvoeren, die direct effect hebben op het gewicht  en gebruikersgemak. We zullen alles wat we gaan ondernemen op deze site gaan beschrijven en ons melden als er weer vorderingen zijn gemaakt.

Eerst wordt er een compleet plan uitgewerkt met tekeningen etc. Daarna wordt het aluminium gesneden en gelast, waarna de afwerking zal plaats vinden. We kijken er naar uit om dit project samen met Tomasco te gaan doen en de planning is dat de boot in maart 2013 klaar zal zijn en zal worden gepresenteerd.

“Dit is één van de Lithium Ion accu’s die ik heb gekocht en alvast ga gebruiken om ze straks eventueel in de nieuwe boot te gaan plaatsen”

We gaan dus o.a.  proberen op heel veel fronten gewicht te besparen. Behalve de boot zijn de buitenboord motor en de accu’s natuurlijk ook echte “kilomakers”. Het verschil tussen een 60 pk en een 30 pk b.v.  kan in de tientallen kilo’s lopen en als de rest van de boot erg licht is werkt dat aan alle kanten door en kun je toch met veel minder power dezelfde topsnelheid bereiken. Dat geldt uiteraard ook voor de trailer en het trekkende voertuig.

“Marco Groeneberg bezig met de doorvoer van de nieuwe speciale bekabeling. Let op de geopende accu, ruimte genoeg binnenin”

En het zijn allemaal kilo’s waar je niets voor hoeft  te doen om ze kwijt te raken als totaalgewicht van je boot.  Hetzelfde speelt bij de accu’s, ook die tikken lekker door en voor je het weet heb je een erg zwaar pakket in je boot staan, vooral als je gebruik maakt van een 24 volt elektromotor. Dan zit je vast aan 2 geschakelde accu’s en als die een beetje power moeten hebben komen de kilo’s evenredig door. Daarbij komt nog dat je haast gedwongen wordt om de accu’s in het midden of voor in de boot te plaatsen, waardoor er aan kabels alleen al zo’n 4 kilo gewicht bij komt. Het lijkt op zich allemaal niet veel maar als je het op een rijtje zet schrik je hoe snel de kilo’s oplopen…

“De eerste accu wordt dichtgeschroefd en klaar gemaakt voor plaatsing in de boot”

Kortom het loont om rond te kijken en informatie in te winnen. Als vanzelf kan je dan moeilijk om Marco Groenenberg van Evin heen. Hij weet er gewoon ongelofelijk veel van en via hem kwamen de Lithium Ion accu’s in beeld die niet veel meer wegen als 8kg (!) Ook kunnen ze dicht bij de motor worden geplaatst, dus heb je ook maar korte kabels nodig.

Precies waar ik naar op zoek was voor de nieuwe boot. Maar die is er nog niet, duurt nog een half jaartje, maar ik was toch alvast wel erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Toch maar  2 accu’s besteld om als energiebron voor de 24 volt 80 lbs Watersnake spiegelmotor te kunnen fungeren. Dan kan ik daar alvast de nodige ervaringen mee opdoen en straks in de nieuwe boot direct op de beste plaats inpassen.

“Alles is klaar om de accu’s achterin de boot te gaan plaatsen”

Vorige week gelijk een afspraak gemaakt met Marco die ze er meteen in heeft gezet en ze heeft voorzien van keurige, speciale bekabeling. Ziet er allemaal gelikt uit en ik verwacht er best wel veel van. We gaan ze uitgebreid aan de tand voelen.

Via Marco heb ik erg veel informatie over me uitgestort gekregen en ik zal het hier beknopt weergeven zodat de potentie van deze accu’s naar voren komt. Wat ik vertel over de eigenschappen etc. is mij ook verteld. Of ze het waar gaan maken zal ik zelf op het water gaan uitproberen, maar dat weten we over een half jaar zeker. Dan praat ik over eigen ervaringen.

Ik hoop het wel want de prijs is niet kinderachtig. Mochten ze waarmaken wat we ervan verwachten dan zijn ze de prijs zeker waard.

“Daar gaat de eerste…”

Het zijn dus Lithium Ion (volledig Lithium Ion ijzerfosfaat of wel LiFe PO4) accu’s die een aantal bijzondere eigenschappen hebben. Het belangrijkste is het gewicht dat extreem laag is. Circa 8 kg voor een accu van 60 ampère. Die 60 ampère schijnt overeen te komen met circa 100 ampère bij een AGM accu en 120 bij Calcium accu. Dit komt doordat de Lithium Ion accu’s een veel hoger rendement hebben en helemaal leeg getrokken mogen worden. 60 A/u is dus ook 60 A/u en niet als bij traditionele accu’s 105 A/u als je de accu onder optimale omstandigheden gelijkmatig over 20 uur ontlaadt. Ontlaad je zo’n accu in 5 uur, dan blijft er doorgaans maar zo’n 80 A/u van over.

Verder blijft het voltage van een Lithium Ion accu constant waardoor de elektromotor gedurende het gebruik steeds even sterk blijft. Dus als de accu al bijvoorbeeld 75% ontladen is, heb je nog steeds vrijwel dezelfde kracht als aan het begin van de dag.

Bij de accu krijg je een lader bij wat eigenlijk meer een voeding is omdat in de accu’s een BMS zit en dat staat voor Batterij-Management-System, welke de lading regelt en de laadstroom over de accucellen verdeelt en op bepaalde momenten ingrijpt, b.v. als de accu tot een bepaald niveau is ontladen. Dan schakelt de accu ineens uit.

“De polen worden aangesloten en door gelust”

Dit ingebouwde systeem is ook een soort veiligheid die hem stabieler maakt en veiliger als b.v. een Litium polymeer accu, die weliswaar goedkoper is maar ook minder stabiel. Er zijn zelfs gevallen bekend dat dit type accu tot brand heeft geleid.

Tenslotte kunnen de Lithium Ion accu’s 2000 x ontladen worden en ook dat is erg veel in vergelijking met andere accu’s. Met de bijgeleverde laders zijn de accu’s in circa 6 uurtjes van helemaal leeg weer opgeladen. Kortom allemaal positieve zaken en we zullen ze de komende 6 maanden op de pijnbank leggen en kijken welke meerwaarde ze ons als sportvisser kunnen bieden en of zij mee mogen verhuizen naar de nieuwe boot….

De 2 laders die standaard bijgeleverd worden. Iedere accu heeft zijn eigen lader”

Verder gaan we met Tom Jorna van Tomasco binnenkort om de tafel zitten om de ideeën voor een nieuwe boot te bundelen en een definitief plan te maken voor de bouw van deze bijzondere Pikefighterboot. We houden u middels tekst en foto’s via www.roofvisweb.nl  exclusief op de hoogte van de voortgang!

We gaan de accu’s de komende tijd goed aan de tand voelen en ondertussen starten met de voorbereidingen van de bouw van de nieuwe Pikefighterboot…

Henk Simonsz

Reageer hier op het artikel op ons roofviswebforum!