Pelagisch vissen op snoek. Ik heb er inmiddels al heel wat artikelen over geschreven maar ik vond dat het tijd werd om weer eens artikel uit te brengen waarin specifiek wordt beschreven wat er echt nodig is om op grote Snoek in het open water te vissen. Its all in the details zeggen ze en dat geldt ook voor dit type visserij. In dit artikel vertel ik je er meer over.
Tekst en foto’s: Christian Drost – Esox Only
Pelagisch vissen op snoek kan twee dingen zijn. Eén, de roofvis bevindt zich ergens halverwege de waterkolom, of twee, ze kunnen zich soms in of rond de bodem bevinden, in structuur, vegetatie, puin, of iets anders dat er beneden ligt. Als ik zeg in de bodem dan is dat wanneer je een vis actief ziet rondzwemmen maar wanneer deze plotseling helemaal verdwijnt op het scherm en het lijkt alsof ze op een gegeven moment recht naar beneden zijn gegaan, echt verstopt in de bodem. Het vinden van (actieve) vis kan moeilijk zijn, en meestal krijg je maar één kans, soms twee als je geluk hebt. Maar meestal komt het aan op slechts één enkel bijtmoment. De vis pakt je aas, of juist helemaal niet.
Bij het vissen op snoek met een live sonar of 2D, waarbij voor de laatste gebruik kan worden gemaakt van de A-Scope die alle moderne fishfinders bezitten, komt het allemaal neer op goed droppen en dan het liefst zo strak mogelijk in een rechte lijn om in het blikveld van de vis te komen. Hierbij moet rekening worden gehouden met een paar belangrijke factoren. De lengte van de hengel, bijvoorbeeld, moet niet te kort, maar zeker niet te lang zijn om in de kegel van je sonar te blijven. Dit kan soms een lastige opgave zijn, omdat je vaak te maken hebt met wind, stroming of gewoon weg de vaarsnelheid van je boot om een vis verticaal in het vizier te houden.
Op mijn boot bijvoorbeeld staat de live transducer dicht bij me, en daarom moet ik wel in de kegel van mijn live sonar kunnen vissen. Ik vis meestal in de Forward Mode, dus het maakt niet zoveel uit hoe lang mijn hengel is, maar als ik in de Down Mode van mijn livesonar ga vissen is een korte hengel geen overbodige luxe.
Hiervoor ben ik overgestapt op een hengel van 1.95m, waardoor ik koste wat kost in de sonarbundel kan blijven. De omstandigheden kunnen sterk variëren en ik vis op de meest uiteenlopende soorten wateren met en zonder stroming. De hengel die ik momenteel gebruik voor dit type visserij is de Abu Garcia BEAST Pro Pelagic 50-120gr en met 1.95m een fantastische stok om strak in de kegel te vissen, en de sofbait recht beneden te houden, daar waar de actie komt.
Deze hengel heeft een extreem krachtige blank, en de ogen zijn zo geplaatst dat de lijn onder de hengel terechtkomt wanneer deze de top verlaat, in plaats van bovenop. Dit is vooral handig bij het vissen in het donker, zodat je nooit bang hoeft te zijn dat de lijn om je top oog verstrikt raakt. Met 50 tot 120gr heeft hij veel ruggengraat, wat ook wel nodig is om (hard) de haak te zetten op een grote snoek kaarsrecht onder je. Veel mensen zijn geneigd te vergeten dat het vissen op snoek in zoet water het dichtst in de buurt komt van zoutwatervissen, big game in dit geval.
Er is een directe inhaking, op een rechte lijn, en er treden brute krachten op zodra een vis is gehaakt. De aanbeet kan heel direct en onverwachts zijn, en je wilt je zeker geen zorgen maken over het feit of je setup wel goed afgestemd is of niet. Nogmaals, de kleine details zijn belangrijk, en in deze vorm van visserij er is gewoonweg geen ruimte voor fouten! Tijdens talloze sessies heeft deze hengel zich bewezen. Hij is zeer stevig en voelt licht aan. Voor het pelagisch vissen op snoek heeft Abu Garcia naar mijn inziens DE perfecte hengel uitgebracht.
De reel die ik gebruik in combinatie met mijn Abu Garcia BEAST Pro Pelagic 50-120gr is de Abu Garcia MAX41 LH met een 6:4:1 gear ratio, wat in eenvoudigere bewoordingen vertaald kan worden naar 75cm lijnopname met een enkele omwenteling van de slinger. Dit valt in het midden tussen een high-speed en een low-speed reel en werkt daarom voor mij het beste.
Wat ik zoek in een reel voor deze pelagische visserij is dat hij de lijn niet te snel opspoelt. Soms als het vissen taai is, moet ik tergend langzaam opdraaien om de vis tot een aanbeet te verleiden. Met een reel met een snelle overbrenging is dat niet simpelweg niet mogelijk. Een ander punt dat je in gedachten wilt houden is het gewicht, en de reel moet zo licht mogelijk zijn, maar toch zo sterk mogelijk. De Abu Garcia MAX41 reel is voor mij de beste gebleken als het gaat om al deze factoren van gewicht, lijncapaciteit en het binnen draaien van de lijn.
De Abu Garcia MAX41 LH is opgespoeld met 53lb 0,23mm Berkley Sick Braid X8. En persoonlijk vind ik het kiezen van de juiste lijn uiterst belangrijk. Je hoofdlijn mag nooit te dun zijn, maar ook niet te dik, maar liever te dik dan te dun. Zoals eerder beschreven is de aanbeet vaak direct en knalhard, ook word er vaak dicht onder de boot gevist. Daarom heb je met weinig lijn uit de top gewoon een groot probleem als de lijn niet sterk genoeg is. Deze knapt dan zo af, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
In al mijn visserijen probeer ik zo dik mogelijk te vissen, en het is altijd zoeken naar de juiste balans, maar 50lb of in dit geval 52lb blijkt prima te werken. De lijn is sterk genoeg om de zwaarste vissen te weerstaan, maar toch dun genoeg om het aas snel genoeg op diepte te brengen, en bovenal neemt de lijn een minimale hoeveelheid water op, wat hem ook comfortabel maakt voor het vissen in de winter. De groene kleur van deze lijn zorgt ervoor dat hij opgaat in het water en de vis niet afschrikt, en door de Geweven uit acht dunnere PE lijnen die voorzien zijn van Nano coating met Microcrystal Polymeer is deze ook vrijwel geruisloos onder water.
Als leader materiaal gebruik ik ook 50lb in 7×7 strand staaldraad gecoat. Deze heeft wederom een minimale weerstand in het water, waardoor het makkelijker is om je kunstaas zo te presenteren dat je de vis niet afschrikt. Ongecoat leadermateriaal “zingt” namelijk in het water, en dat is iets wat je juist niet wilt. Het aan vissen of zogenaamde droppen op de vis kan met een grote verscheidenheid aan kunstaas waar het belangrijk is dat deze een zo natuurlijke mogelijke actie in het water heeft.
Naast een natuurlijk uiterlijk is een ander zeer belangrijke factor de zinksnelheid van een softbait. Elk softbait heeft zijn eigen dichtheid als het gaat om deze specifieke zinksnelheid en dit maakt dat je echt kunt variëren met gewichten om deze perfect recht in de waterkolom te laten zweven. Ook vis ik met zo zwaar mogelijke koppen, maar toch zo licht mogelijk, en ergens tussen de 50 en een 100gram ligt 90, wat voor mij tot nu toe het beste blijkt te werken.
Zeker in combinatie met de Berkley Sick Vamper in 22cm. De scew-in koppen die hier gebruikt worden zijn van het Duitse merk Revolution Tackle, en deze kop en de Berkley Sick Vamper zijn zeker een match made in heaven. De langere spiraal schroef in de pelagische kop zorgt voor een stevige grip op het rubber, en de dubbele bevestigings ogen geven de haak inclusief wartel de ultieme bewegingsvrijheid.
Om het geheel af te maken gebruik ik een 1/0 BKK Spear-21 SS of een UVO afhankelijk van de helderheid van het water en of ik ’s nachts vis of niet. De Berkley Sick Vamper in 22cm is een uniek zacht kunstaas met een V-staart die echt opvalt in de waterkolom. Deze heeft een groot profiel maar is toch slank genoeg om tijdens een aanbeet met gemak naar binnen gezogen te worden.
Een ander kenmerk van de Sick Vamper waar ik persoonlijk erg van hou en dat weer uniek is voor dit aas is het kleine bolletje tussen de V-staart. De staart is veel zachter dan de rest van het shad lichaam en dit zorgt ervoor dat hij bij de geringste beweging van de hengel uitzwaait. Dit maakt het een bijzonder effectief kunstaas om te vissen als de snoek lastig te verleiden is. De kleinste beweging van de hengel brengt de staart in actie, en de manier waarop deze softbait flankt maakt dat je deze gewoonweg standaard in je tacklebox moet hebben!
Uiteindelijk draait het bij het pelagisch vissen op snoek maar om één ding: locatie, diepte en de positie van de boot. Het lokaliseren van de vis kan vaak een echte uitdaging zijn, en zeker geen gemakkelijk spelletje. Zoals gezegd zwemmen de vissen veel rond en kan er een behoorlijke afstand zijn tussen de gebieden waar ze actief jagen en waar ze de rest van hun dag meestal inactief doorbrengen. Dit laatste is ook duidelijk te zien op de sonar. Veelal komt een vis gewoon even kijken om vervolgens niet te pakken. Zet je een waypoint dan blijkt later de vis weg te zijn, om vervolgens op een ander gedeelte van het water deze weer tegen te komen, en nu wel in een actieve modus waarin je hem vangt.
Het pelagisch vissen op snoek heeft me in de loop der jaren geleerd dat er een groot aantal verschillende wateren zijn waar ze niet stijgen tot half water, maar gewoon beneden blijven hangen rond de bodem. Eén ding is zeker, ze zijn te vinden in veel verschillende zones in elk type water. En om deze hotspots te vinden maak ik gebruik van Navionics Relief Shading welke me precies de bodem details laat zien die ik nodig ben.
Het is nu eenmaal essentieel om te weten wat er op de beneden gebeurt, om uit te vinden wat er op half water speelt en structuren te herkennen waar deze vissen zich ophouden. Vooral als het gaat om het vissen op snoek zijn de randen rond de bodem, structuur of vegetatie op ondiepere plateau’s allemaal belangrijke factoren die je in de gaten wilt houden. Navionics Relief Shading heeft me echt geholpen om wateren door en door te begrijpen en wat er beneden gebeurt. En hier zal ik in een volgend artikel dan ook dieper op in gaan.
Wat de pelagische visserij op snoek in welk water dan met elkaar gemeen heeft, is dat alle vissen gevonden moeten worden om er gericht op te kunnen vissen. Gericht vissen kan soms een lastig spel zijn. Het is dan ook een zeer verslavende visserij en er moet vaak veel moeite worden gedaan om de vis überhaupt te vinden. Dan komt er nog eens bij dat 8 van de 10 vissen het kunstaas niet eens pakken of dat ze alleen maar komen kijken. Als het gaat om het triggeren tot een aanbeet van (grote) vissen, of welke vis dan ook, is minder meer, en wil je een presentatie die zo natuurlijk mogelijk is. De meeste pelagische kunstaasjes die ik op snoek vis zien er natuurlijk uit en bijvoorbeeld de onderstaande softbaits van Revolution Tackle genaamd de Hel Shads voldoen ook aan dit natuurlijke profiel.
Ook hier is staartactie alles, want minder is zoals gezegd meer. De Hel Shads zoals hieronder getoond in 26cm zijn perfect voor de koudere wintermaanden, en tijdens de zomer wanneer de vis een grote snack wil. Deze softbait werkt het beste met zo min mogelijk actie, en met je pols kun je minimaal kleine bewegingen aan de staart meegeven. Vaak is het gewoon stilhangen in het water van deze softbait al voldoende, en doet een eventuele golfslag op het water al de rest.
Alle pelagische softbaits die ik gebruik hebben één ding gemeen, en dat is dat ze zijn gerigged met The Quick Pin Big van Pikecraft Fishing. Deze wordt boven op de softbait geplaatst en vervolgens vastgelijmd met seconden lijm voor een vaste haakhouder.
De haaksteel van elke gebruikte dreg kan hier makkelijk worden in geklikt, en zal direct de haak loslaten wanneer een aanbeet volgt. Voor mij persoonlijk is dit echt een must have geworden omdat nu alle drie de dregpunten vrij zijn. Dit is niet alleen voor de snoekvisserij een handige aanwinst, maar ook zeker voor de snoekbaars of zelfs meerval. The Quick Release Pin Big biedt namelijk plaats aan een groot scala aan dreggen vanaf maat 2 tot 3/0 of groter.
Uiteindelijk komt het allemaal neer op de presentatie. Zoekend naar een signaal dat op het scherm verschijnt, je boot of bellyboat precies boven de vis proberen te positioneren, je kunstaas in een rechte lijn laten zakken en het in het zicht van de vis houden. Een hengel en reel en lijn setup die perfect in balans is helpt enorm mee. Is de interesse van de vis gewekt dan zal deze direct komen, en kan het pelagische spel van verleiden tot een aanbeet beginnen. En wanneer deze komt, weet je nu in elk geval wat je allemaal nodig bent als het gaat om het gebruikte materiaal een een inside in technieken!
Christian Drost – Esox Only