Nooit heb ik mijn liefde voor Lund onder stoelen of banken gestoken want ik was er al snel achter dat er voor mij maar 2 boten waren met allebei hun specifieke eigenschappen. Na het zien van de boot die ik nu heb gekocht wist ik het zeker dit moest mijn nieuwe schip worden.
Tekst en foto’s: Daan Verbruggen
Na anderhalf jaar varen in mijn Marcraft zag ik een plaatje van een Lund waar ik helemaal gek van was en al snel had ik het idee dat ik die wel graag wilde hebben. Natuurlijk was ik nog gewoon tevreden met de Marcraft maar toch had ik het idee dat ik wel weer eens iets anders wilde. Uiteindelijk dan toch maar eens gaan praten met Frank Helming van Lund Ijsselsport om te kijken wat zo een schip koste en korte tijd later heb ik meteen de knoop doorgehakt en heb ik voor deze prachtige Lund Impact 1775 gekozen.
Een van de redenen is dat ik vind dat deze Lund een geweldige uitstraling heeft maar wat ik nog belangrijker vind is dat hij zo lekker breed is. De afmetingen van dit schip zijn namelijk 5.41×2.40 en dat is natuurlijk een geweldige inhoud. Wat vooral lekker is dat je niet met de middelste stoelen tegen elkaar aanzit maar meer dan genoeg ruimte heb om gewoon lekker door de boot te lopen. Doordat de boot zo breed is maakt hem dat natuurlijk ook erg stabiel. Het onderwaterschip is voorzien van het nieuwe ips systeem en een dubbele bodem van maar liefst 4mm dik de normale bodem is maar liefst 2mm dik en dat maakt de boot natuurlijk ook erg stevig. Ik heb wederom gekozen voor de ss uitvoering omdat ik nu eenmaal gek ben van het varen achter een stuur en zelfs trollen kan ik prima vanachter mijn stuurtje maar ik wil ook nog wel eens trollen op de electromotor. Wat meteen opvalt aan de buitenzijde is de prachtige striping en de 3D letters die echt uit de boot komen werkelijk fantastisch.
Over mijn Suzuki ben ik altijd wel tevreden geweest maar uiteindelijk toch besloten om er een Mercury achter te laten hangen, waarom? Nou simpel Ijsselsport is daar dealer van en ik vind het prettig om alles bij één bedrijf vandaan te hebben daar komt nog bij dat ik al vaker met Mercury heb gevaren en dit zijn gewoon super motoren. In eerste instantie koos ik voor de 125pk optimax omdat ik ook een optiemax echter mijn speedboot had hangen maar nadat ik gevaren heb met de aller nieuwste 115pk four stroke was ik helemaal om. Wat zit er een power in deze motor en wat is hij ongelooflijk stil je hoort hem dus echt niet lopen en hij is erg rustig maar toch heeft hij vanaf het moment dat je gas geeft ontzettend veel vermogen, ik ben er nu inmiddels zelf al een paar keer mee weggeweest en ben echt super tevreden met de prestaties die hij levert en het lage verbruik.
Wat aan de boot verder nog opvalt dat is de enorm praktische indeling want jeetje wat zit er een ruimte in de boot zeg. De kast die wellicht als eerste en misschien wel het meest opvalt is het gas geveerde hengelvak waar de accu’s in staan maar ook de onboard charger en je kunt er dan nog wat los spul in doen plus nog een 10 opgetuigde hengels geweldig toch?
Verder zitten er diverse kasten in waar je echt van alles en nog wat in kunt stoppen omdat ze zo ruim zijn. Dan zitten er ook nog 2 bunnen in de boot waar je ook de stop in kunt doen en de kraan dicht kunt draaien en dan blijven ze echt kurkdroog zodat je ook daar nog iets in kunt doen. Ook aan de zijkanten zitten nog 2 lange vakken en aan die van de linkerkant kun je ook gewoon hengels in doen maar natuurlijk ook andere dingen als bolders en noem maar op. Het andere lange vak daar kun je natuurlijk ook nog van alles en nog wat insteken dus aan ruimte geen gebrek en zelfs het accu vak achter kun je nog wat bijzetten als je wilt.
Ik heb ervoor gekozen om mijn achterdek te verlengen, dit vind ik prettig als ik sta te werpen en wanneer ik het niet gebruik kan ik het omklappen en dan zijn er nog 2 extra stoelen beschikbaar voor tijdens het varen. De cockpit is voorzien van alle meters en schakelaars om de apparatuur te kunnen bedienen en ook dit is een lust voor het oog. Op de boot zitten 3 Lowrance hds touch toestellen die door middel van een netwerk aan elkaar zijn verbonden echter deel ik niet de transducers want de fronttroller heb ik een aparte transducer voor.
Dan heb ik nog voor het comfort in de boot de stoelen laten upgraden naar pro ride seats welke weer net even mooier en comfortabeler zijn dan de standaard stoelen.
Op de punt van de boot heb ik de nieuwste motorguide Xi5 laten monteren, deze electromotor is erg snel en heeft een zeer goede gps waardoor hij de boot echt perfect op de plek houd en ook zal hij binnenkort te linken zijn met de lowrance apparatuur zodat je hem kunt bedienen via je scherm maar belangrijker nog er zullen tal van opties zijn die je dan kunt uitvoeren zoals, sporen uitzetten, naar waypoints laten varen, routes maken en noem zo nog maar even wat op, check hiervoor even het volgende filmpje.
Dan zijn er aan de zijkanten nog 2 staande geleiders die ervoor zorgen dat de boot altijd hiertussen terechtkomt en er dus altijd recht op staat. Dit systeem werkt echt uit de kunst wat ook als de trailer wat scheef staat zorgt dit systeem dat de boot er altijd recht op komt te staan. Verder is de boot voorzien van loop planken en schitterende spatborden met opstaptrede zodat je makkelijk de boot inkomt. De verlichting is waterdicht en kun je door middel van een gasgeveerd kantel systeem weg kantelen zodat je ook geen gezeur meer hebt met het weghalen van de lichtbalk.
Dit is echt een droom set waar ik super blij mee ben en vast hele mooie avonturen in ga beleven. Dit artikel is puur om jullie te laten zien hoe mijn huidige boot eruit ziet en is opgebouwd voor degene die dit leuk vinden en wellicht kun je er zelf iets mee of heb ik je op ideeën gebracht. over de vaareigenschappen kan ik helaas nog niet al teveel melden aangezien ik boot pas net heb maar hou mijn facebook pagina https://www.facebook.com/gosnoekbaars goed in de gaten want daar zal een hoop te lezen zijn. Mocht je nog vragen hebben dan kun je natuurlijk altijd even contact met mij opnemen.
tot ziens op het water,
Daan Verbruggen
Voor meer informatie over deze of andere types Lund boten ga je naar: www.ijsselsport.nl