De nieuwe accu’s hebben we inmiddels al uitgeprobeerd en we ook zijn we weer bij Tomasco langs geweest om één en ander verder in gang te zetten.
Tekst en foto’s: Henk Simonsz
De accu’s voldoen tot dusver precies aan de verwachtingen. Ze laden snel en makkelijk op en blijven vermogen afgeven tot de laatste snik. Daarna is het ook gelijk over. Tot aan het moment dat de accu leeg is blijven ze vol vermogen geven. We hebben het uitgeprobeerd met de 24 volt en 80 lbs krachtige Watersnake door volgas te gaan varen en dan kijken hoe lang ze het vol houden. Dat ging prima en zo’n 2.5 uur lang op vol vermogen (en dat was best snel) bleef de motor doorloeien.
Nu ik een tijdje met de 24 volt elektromotor heb gevaren moet ik eerlijk zeggen dat voor mijn visserij een 12 volt 54 lbs motor eigenlijk meer dan genoeg is. Met de traploze 54 lbs Watersnake en uitschuifbare arm kan ik lezen en schrijven op rustig water en is voor mij een uitstekend stuk gereedschap. De 24 volt heeft zoveel vermogen dat hij ook veel woester reageert, vond het niet echt prettig. Heb ik meer vermogen nodig bij bv het backrollen dat ik graag doe, dan vis ik net zo lief en misschien nog wel liever, met m’n Suzuki viertakt. Dat ding loopt zo mooi en rustig, je hoort hem nauwelijks, hij trilt niet, stinkt niet en reageert veel sneller op het gas, vooral als je tricky aan het vissen bent rondom kribkoppen b.v
Kortom de 24 volt 80 lbs gaat hem niet worden bij mij en ik ga terug naar de 54 lbs Watersnake die ik eerder gebruikte. Dat betekent ook dat ik maar 1 accu nodig heb van zo’n 8 kilo, niet verkeerd. Daarbij komt dat de nieuwe boot nóg een heel stukje lichter moet gaan worden dus dan heb ik 3 ijzers in het vuur waarmee ik mijn favoriete technieken kan uitvoeren en dat zijn een 54 lbs elektromotor, een elektrisch anker én een Suzuki 60 pk viertaktmotor. Tel je daarbij nog de bijzondere eigenschappen die de Tomasco’s bezitten, zoals de mega stabiliteit en de ronde spiegel en de drifteigenschappen, dan kan ik me daar prima mee redden.
Nu even terug naar de boot. Samen met Tom Jorna van Tomasco heb ik zitten brainstormen over de mogelijkheden en punten waarop we gewicht kunnen besparen zonder in te leveren aan de huidige vaareigenschappen. We hebben nog overwogen om van 4mm naar 3 mm dikte te gaan maar Tom gaf aan dat dat niet slim was en dat je veel kwaliteit en mogelijkheden moet inleveren ten opzichte van de gewichtsbesparing die dat zou opleveren. Dus blijven we bij 4 mm en dat is supersterk en onverslijtbaar in combinatie met het gespecialiseerde Tig lassen.
De lengte hebben we definitief vastgesteld op 4.65 meter, even lang als de huidige boot en een lengte die me prima bevalt. Lang genoeg om de hoge en lange golven die soms op de rivier ontstaan door de beroepsvaart te pareren, maar ook uitstekend op een groot meer in Zweden of Noorwegen of wanneer je korte en diepe golven tegenkomt zoals soms op Noordzeekanaal bv, waarbij je diep met de punt in de golven duikt. Ik heb tot nu toe alle lengtes gevaren tot max. 5 meter en deze maat is me tot nu toe het beste bevallen. En dan bedoel ik alles bij elkaar opgeteld, in combinatie met het vervoer, stalling etc. Het blijft goed handelbaar en je vaart toch in een echt veilige boot met ballen.
De lengte blijft hetzelfde maar met de breedte ga ik 15 cm smaller. Nu is de boot 2 meter breed maar ik heb een paar keer met die van Yvo Bindels gevaren die ook 465 lang is en 185 cm breed. Ik vond die combinatie zeker niet slechter dan die van mij met 2 meter breedte. Je bespaart daardoor gelijk weer het nodige gewicht terwijl de boot er niet minder van wordt. Had zelfs de indruk dat hij bij het backtrollen nog iets wendbaarder was. Maar het kan ook zijn dat de wens de vader van de gedachte was… De maten worden nu definitief 465 cm lang, 185 cm breed, het aluminium wordt 4 mm dik, terwijl het onderwaterschip identiek blijft aan mijn huidige boot.
Tom Jorna heeft inmiddels het snijpakket besteld en zo gauw dat binnen is kan er gelast gaan worden en beginnen we ook met de definitieve indeling van de boot. Ook daarin heb ik een aantal bijzondere wensen die we gaan proberen in de boot te verwerken
Ik meld me binnenkort weer met de laatste ontwikkelingen hier op Roofvisweb.nl!
Henk Simonsz
Klik op de afbeelding hieronder om naar het eerste deel te gaan!