Ik vaar nu zo’n 4 weken rond met de nieuwe Mercury 115 Pro XS CT en ik kan alleen maar zeggen dat ik echt aangenaam verrast ben door de prestaties van deze motor. Ik heb zitten twijfelen of ik wel voldoende vermogen zou hebben met deze motor achter mijn Lund 1875 Pro-v omdat deze boot natuurlijk best wel wat zwaarder is dan de gemiddelde visboot. Na enig overleg met Frank Helming van IJsselsport dan toch maar besloten om deze motor achter de boot te hangen want de prestaties zouden mede door het lage gewicht (slechts 165kg) wel eens heel erg goed kunnen zijn.
Tekst en foto’s: Daan Verbruggen
Gekozen was voor de command thrust uitvoering welke een groter oppervlak onder water heeft en er dus ook een grotere schroef op gemonteerd kan worden en hierdoor nog meer kracht kan leveren zodat de grote en wat zwaardere boten ook makkelijk in plané komen en dit ook blijven bij lagere snelheid. Dit alles gaat absoluut niet ten koste van de maximale snelheid want daar merk je weinig van met deze krachtpatser.
De boot zou tijdens de Mercury dagen in Tolkamer afgeleverd worden en ik was best wel nerveus wat de prestaties zouden zijn en dus ging de boot snel te water en kon het gas erop om te kijken wat de motor achter de boot deed. Ik kan jullie zeggen dat ik stom verbaasd was hoeveel vermogen er in deze motor zat op het moment dat ik de knuppel naar voren duwde. Het was werkelijk niet normaal hoe snel de boot weg was en wat een top snelheid er bereikt werd en dat ook nog eens met 3 man in de boot.
Ook wanneer het gas even losgelaten word en er op half vermogen word gevaren merk je gewoon dat de motor nog steeds staat te trappelen om er vandoor te gaan en dat is ook precies wat er gebeurt op het moment dat je het gas weer open zet. Er lijkt in deze motor geen enkele dip te zitten en op hoeveel toeren je ook vaart er blijft voldoende vermogen beschikbaar.
Zie wat er gebeurt bij 60km p/u als het gas weer open word gezet, wat een vermogen!
Ondanks dat de motor flink wat toeren mag draaien (5300-6300) is het geluid echt heel erg beperkt en kun je zelfs wanneer je volgas vaart elkaar nog gewoon verstaan en dat is natuurlijk wel zo prettig. Mijn boot is voorzien van het smartcraft syteem zodat je verschillende dingen wat betreft de prestaties van de motor kunt volgen. Brandstof verbruik, toerental, uren van de motor, stand van de motor en al meer van dit soort informatie zijn beschikbaar. Over het verbruik van de motor kan ik jullie overigens melden dat dit ongelooflijk meevalt, ik had verwacht dat zo een krachtpatser nogal wat zou verbruiken maar niets is minder waar om maar even iets uit te drukken in bedragen, als ik na een dag vissen waarbij ik regelmatig aan het verkassen ben geweest de boot af ga tanken ben ik gemiddeld 15 tot 20 euro aan brandstof kwijt.
Ik heb het er dan natuurlijk niet over als je de hele dag heen en weer loopt te gassen maar gewoon normaal van stek naar stek vaart, je zult begrijpen dat wanneer je de hele dag van de ene kant van de rivier naar de andere kant vaart de motor natuurlijk meer verbruikt maar zelfs dan is de motor in vergelijking met concurrerende modellen erg zuinig.
De motor is voorzien van 4 cilinders waardoor hij erg rustig loopt en dus ook uitermate geschikt is om gewoon stationair mee te varen wat voor ons als vissers natuurlijk helemaal prettig is wanneer je een dag wilt trollen. De motor loopt vreselijk mooi in de stationair stand en dan hoor je hem zelfs niet lopen, ook loopt hij in de stationair stand erg rustig en in het geheel niet nerveus.
Natuurlijk heb je zo een motor niet voor niets en wil je er af en toe ook gewoon eens lekker gas mee geven. De wat meer ervaren jongens onder ons weten dan zo een vermogend motor prima uit te trimmen om het maximale eruit te halen maar voor degene met iets minder ervaring of de mensen die geen zin hebben om de motor op topsnelheid uit te trimmen heeft Mercury nu iets gevonden namelijk, active trim.
Active Trim is werkelijk een super toevoeging aan je motor en is al beschikbaar voor Mercury 4takt motoren vanaf 40pk. Het is een op snelheid gebaseerd automatisch systeem voorzien van een Mercury geïntegreerde gps die ervoor zorgt dat de motor altijd in de juiste stand is uitgetrimd. Wanneer het systeem aanstaat en je begint te varen dan zul je zien dat bij het opvoeren van de snelheid de motor zichzelf zal gaan uittrimmen, omgekeerd zal hetzelfde gebeuren want wanneer het gas er weer af gaat zul je merken dat de motor weer gaat intrimmen. Dit komt het gebruikersgemak maar ook zeer zeker het brandstof gebruik ten goede.
Active Trim kan ten alle tijde worden in en uitgeschakeld en zelfs wanneer active trim aan staat kan dit worden overruled wanneer men zelf trimt op de knuppel. Je kunt je voor stellen dat wanneer je naar een helling vaart en het ondieper word je de touwtjes weer zelf in handen wilt hebben zodat de motor niet vast kan lopen in het ondiepe water. Is active trim dan een ingewikkeld systeem? Nee absoluut niet je hoeft geen expert te zijn om active trim te kunnen gebruiken want het is echt heel simpel en zorgt ervoor dat je motor altijd in de meest gunstige stand zal staan voor dat moment zelfs in de bochten.
Korte impressie aan boord van een Lund 1875 Pro-V voorzien van de Mercury 115 PRO XS CT, wat een geweld.
Mijn motor is voorzien van een RVS propeller Enertia voor nog betere prestaties maar dat hoeft natuurlijk niet want de motor presteert ook prima met een aluminium propeller maar dat is gewoon wat je zelf wilt.
Na 4 weken te hebben gevaren kan ik jullie dus melden dat ik echt uitermate tevreden ben over de prestaties van deze motor. Niet alleen is hij erg zuinig en stil maar hij beschikt ook nog eens over ontzettend veel vermogen en een laag gewicht wat hem uitermate geschikt maakt voor ook de zwaardere boten en ik denk dat ik hier nog heel veel plezier van zal gaan hebben.
See you on the water,
Daan Verbruggen